Du är här: Allt för hälsan  »  Råd och tips  »  Bovete bra för allt 

Bovete bra för allt 

Råd och tips       
Bovete bra för allt 

Bovetets popularitet ökar stadigt. För bara några år sedan var detta en bortglömd naturlig produkt som nu återvänt  och har blivit en viktig ingrediens i flera hälsodieter t.ex PH-balans dieten och detox dieter.

För idrottare och för barn

Den bästa typen av ris 

Bovete innehåller mycket vitamin b, koppar, kisel , kalium , järn och kalcium. Kiseldioxiden påverkar våra leder på ett positivt sätt men även hår, hud och naglar. Eftersom det även innehåller vitamin E  så är det värt att införa mer bovete i din kost om du har problem med dåligt hår och hud eftersom det tar bort överflödig fukt från kroppen. Den har även en positiv inverkan på vårt immunförsvar då det även minskar utsöndringen av slem vid en inflammation (t.ex i de övre luftvägarna). Bovete har även en positiv inverkan på mag-tarmkanalen, njurarna och levern eftersom det är så lättsmält och samtidigt är en bra energikälla. Därför är det också rekommenderat för idrottare. Fysiskt aktiva äter också bovete pga den stora mängden av kisel som har en positiv effekt på vår ämnesomsättning. Därför bör man inte utesluta bovete från sin diet även om det innehåller en hel del kalorier och har ett relativt dåligt GI. 

Vad som är viktigt att veta är att bovete har en positiv effekt på vårt PH-värde som står ut bland andra typer av spannmål med undantag. bovete har en positiv effekt för att den neutraliserar vårt PH-värde i kroppen. En sur kropp är orsaken till många problem som svaghet, försämringar av hudens utseende, nervositet, trög metabolism och muskel och skelettsmärta.

Trenden med bovete har växt när man börjat se mer på glutenfri kost eftersom det är ett skalat spannmål. Eftersom råris är glutenfritt så är det bra i dieter för patienter som är glutenintoleranta.

Laga det på vilket sätt du vill

En av de största fördelarna med bovete sett från den kulinariska sidan är dess mångsidighet. Du kan äta bovete med nästan allt och äta den när som helst på dagen. Vid frukost med frukt, musli, russin eller som en komponent  i soppa. Till lunch och middag skulle det vara bra att smaksätta med grönsaker och kött. Den kan ligga till grund för vegetariska hamburgare, tomatsoppa eller pastarätter. Man kan även göra hälsosamma pannkakor med bovete som grund. Det är ett utmärkt underlag till fyllning och grytor. Ofta använder man kryddor som gurkmeja, curry, koriander för att ge smak till bovetet. Bovete kännetecknas av en besk eftersmak som vi kan få bort genom att lägga grynen i kokande vatten en liten stund innan vi ska tillaga det.