Du är här: Allt för hälsan  »  Råd och tips  »  Aerobics eller gymträning - vad ska du välja?

Aerobics eller gymträning - vad ska du välja?

Råd och tips       
Aerobics eller gymträning - vad ska du välja?

Om inte träning som jogging, cykling eller annan form av fysisk träning räcker till för oss så är det värt att överväga en mer professionell attityd för att säkerställa en sund kropp. 

Aerob träning är ett utmärkt sätt när det gäller att förbättra den allmänna fysiska konditionen. - dynamiska övningar snabbar upp hjärtat, stödjer andningsorganen och blodvärdena. Att träna i grupp under ledning av en instruktör kan också öka motivationen. Under en timmes träning kan man förbränna upp till 300-400 kalorier.

Bortsett från de uppenbara fördelarna som finns med aerobics så finns det också nackdelar. De bästa resultaten i figur ses i början utav träningen - från den tiden att kroppen vänjer sig vid ansträngningen så börjar den också långsammare att bränna fett. Dessutom att alla gör samma övning med lika många repetitioner i gruppen gör att alla inte offrar tillräckligt med träning för våra enskilda kroppsdelar. Alla vi människor har olika strukturer och bör lägga tonvikten på individuell träning som är anpassat till oss för att få det bästa möjliga resultatet.

Och här är det perfekta med gymmet. Noggrant utvalda övningar av instruktör där man fokuserar på de mest intressanta delarna och man utvecklar muskler som man normalt kanske inte använder  samt den positiva formeringen av hela kroppen (t.ex ryggmusklerna). Dessutom är det en stor fördel att vi kan förändra arbetsbelastningen genom att lägga till övningar ändra antal repetitioner vilket gör att kroppen kommer igång och hela tiden får sätta nya mål. Utvecklingen av muskelmassan hjälper samtidigt till att förbättra ämnesomsättningen vilket gör att vi kan förbränna fett snabbare. 

Styrketräning främjar även till fastare hud, när kroppen först blir av med överskott av kilon och förlorar sin elasticitet - Dessutom behöver man inte anpassa sig till en grupp utan man kan träna när det passar en själv. 

Aerobics säkerställer en snabb initial viktminskning och en allmän förbättring av vårt tillstånd men för att erhålla en varaktig framgång och få en förbättrad kroppsform så är det nödvändigt att komplettera träningen med lämpligt utvalda styrkeövningar.