Du är här: Allt för hälsan  »  Råd och tips  »  I vilka produkter finner vi de viktigaste vitaminerna?

I vilka produkter finner vi de viktigaste vitaminerna?

Råd och tips       
I vilka produkter finner vi de viktigaste vitaminerna?

Det är värt att komma ihåg att man i sin vardagliga diet bör se över vilka ingredienser i maten vi får i oss verkligen ger oss stora mängder av viktiga vitaminer. Det gäller det att välja måltider som innehåller mest viktiga vitaminer. 

En bra uppsatt diet med goda utvalda produkter ger oss inte bara en god självkänsla utan tillför även vitaminer och skyddar oss mot vitaminbrist som är en stor anledning till åkommor och sjukdomar. Nedanför visar vi funktionen för enskilda vitaminer och visar vart vi kan finna dem.

Vitamin A - Förbättrar funktionen av luftvägarna, slemhinnor och stödjer och förbättrar blodcirkulationen. När man letar efter produkter som rikligt innehåller vitamin A så är lever, baljväxter, mjölk, ägg och andra mjölkprodukter. En stor mängd vitamin A innehåller också fisk. 

Vitamin B - B-vitaminer är involverade i processen när proteiner, hormoner och enzymer skapas. Därför är det nödvändigt att se till att vi får i oss tillräckligt med B-vitaminer i vår organism. För att få i oss tillräckligt med B-vitaminer är det viktigt att äta kött, stor mängder grönsaker, nötter och baljväxter. 

Vitamin C - Stödjer i huvudsak vårt immunsystem och skyddar oss mot virus. För att ge kroppen rätt mängd vitamin C ska vi försöka få i oss citrusfrukter och en stor mängd grönsaker med gröna blad. 

Vitamin D - Spelar en viktigt roll för att stärka vårt skelett. Därför är det lämpligt att personer som lider av benskörhet ser över sin kost för att få i sig rätt mängd D-vitaminer. Stora mängder D-vitaminer finns i fiskolja, fisk, svamp, ägg och lever. 

Vitamin E - Är ett vitamin som stödjer avskaffandet av peroxider som har en förödande effekt på vår kropp. Samtidigt stödjer E-vitaminer vår kropps kamp mot hjärt och kärl sjukdomar samt mot högt blodtryck. Stora mängder av E-vitaminer finner man i vegetabiliska oljor, bönor, nötter, spenat och broccoli.

Vitamin K - Är antiinflammatorisk och har smärtstillande effekter, förbättrar benstommen och har svampdödande egenskaper. Det finns höga halter av K-vitaminer i grönsaker, ägg, mjölk och ost.