Du är här: Allt för hälsan  »  Råd och tips  »  Hur tränar man utan att lämna hemmet? 

Hur tränar man utan att lämna hemmet? 

Råd och tips       
Hur tränar man utan att lämna hemmet? 

Det finns nu ett mode för att äta hälsosamt och träna. Kvinnor kämpar om att få en vacker figur väljer ofta att träna fitness. Hur kan man träna hemma? 

I dagens hektiska värld så har vi inte tid att alltid delta i professionell träning. Vi kan inte alltid komma till en viss plats vid en viss tidpunkt som också ofta kräver en resa till platsen och tillbaka hem. Så ibland lämnar vi träningen på grund av att vi inte orkar eller att vi helt enkelt har brist på tid. Däremot kan vi börja träna hemma!

Hur gör man det? Vi kan använda filmsekvenser av övningar som man lätt kan hitta på internet eller bara slå fast en plan för träning följande dagar. Det viktiga i allt är att vara konsekvent - för att träna hemma bör vi inte finna ursäkter! I slutändan sparar vi både tid och pengar. 

Vilka övningar kan vi göra hemma?

1.Man kan börja med stretchövningar för alla delar av kroppen. Låt oss koncentrera oss hårdast på armar och ben där det finns många typer av muskler. Tack vare detta så minskar vi risken att åka på träningsvärk. 

2.Låt oss fundera på om vårt mål är att förbättra vårt allmäntillstånd eller om vi vill arbeta med specifika områden i kroppen - då det är just dessa vi vill lägga fokus på. Här är ett urval av övningar: 

MAGE: Bästa träningen för magens muskler är träningsprogrammet ”Six Weider”. Träningen bör pågå 25 minuter och måste följa varandra alla 6 övningar om och om igen. 

RUMPA: För att få en fin rumpa så kan vi använda oss av traditionella sit-ups eller knäböj på ett ben, Man kan också lägga sig på rygg med böjda knän och försöka lyfta upp våra höfter och spänna rumpmusklerna (håll upp höfterna i fem sekunder och upprepa träningen 15 gånger under första setet och genomför sedan 5-10 set), sedan kan vi lägga oss på mage med händerna under hakan och så lyfter vi upp våra raka ben och försöker hålla de uppe i ca 5 sekunder (gör detta 5-10 gånger med 15 repetitioner i varje set).

BRÖST: för att få fasta bröst måste man stärka upp musklerna i bröstpartiet. Vi kan genomföra kvinnoarmhävningar eller trycka ihop händerna som när man ber och då spänner vi bröstmusklerna. Detta försöker vi genomföra 30 repetitioner av, vi kan också göra övningen ”fjärilen” men även använda hantlar. 

BEN: Här fokuserar vi på att genomföra knäböj eller övningen saxen eller halvsaxen, utfallssteg, eller tåhävningar och bensparkar (gärna med vikter). 

- ARMAR: Att träna musklerna i armar är det bäst att använda hantlar, utföra armhävningar manliga och kvinnliga, lyfta armarna rakt upp och (hålla handflatorna uppåt och fingrarna mot halsen) i ett set på 10 repetitioner som om vi övervann ett stort motstånd.

Taggar: