Du är här: Allt för hälsan  »  Råd och tips  »  Kosttillskott för kvinnor - vilka är värda att pröva?

Kosttillskott för kvinnor - vilka är värda att pröva?

Råd och tips       
Kosttillskott för kvinnor - vilka är värda att pröva?

Vi hör varje dag om preparat och kosttillskott som hjälper oss att tappa vikt eller förbättra vårt hälsotillstånd. Men vilka av dessa är faktiskt effektiva och vem bestämmer vilka som faktiskt fungerar?

Vad är kosttillskott och vad spelar de för roll? 

Det är preparat som innehåller naturliga ingredienser som är rika på vitaminer, mineraler, växtextrakt och andra ämnen som syftar till att stödja arbetet i kroppen. Dess huvudsakliga uppgift är att komplettera vår dagliga meny med de komponenter vi konsumerar för lite av. De hjälpa och stödja konkreta organ men även hjälpa oss att gå ner i vikt etc. När vi första gången börjar använda dessa typer av preparat så ställer vi stora förväntningar på dessa - Även om kosttillskott faktiskt hjälper kroppen att stärkas och påskyndar förbränningen av fett så innebär detta bara en extra funktion. För att uppnå ett önskat resultat är det nödvändigt att förändra våra dagliga vanor och inte då bara tillföra ett kosttillskott.

Vilka kosttillskott bör vi använda? 

Med hjälp av kostillskott kan vi få en bra effekt under viktminskning så bör vi också äta rätt kost och även röra på oss eller utföra någon fysisk aktivitet. I dessa fall fungerar preparat bäst som innehåller fibrer, krom, grönt te, maskros, ananas, kronärtskocka, vita bönor och äppelcidervinäger. De är också bra om de innehåller  L-karnitin linolsyra eller CLA i sin sammansättning. Dessa ämnen reglerar matsmältningssystemet och dämpar aptiten, har en gynnsam effekt på matsmältning och ämnesomsättning vilket stödjer processen att förbränna fett. Man bör vara försiktig med kosttillskott som innehåller stora mängder koffein vilket kan orsaka tryckstötar och irritation. Om man ofta drabbas av infektioner är det ofta en bra lösning att komplettera kosten med tillskott som är rika på vitaminer särskilt C och B6. Personer som ofta utövar idrott kan tillskott med hög halt av magnesium, järn och L-karintin stärka kroppen under träning. För personer med svagt hår och naglar så fungerar tabletter eller kapslar innehållande folsyra, biotin, selen, zink, järn och vitamin A, C och E. Det är också värt att rekommendera kosttillskott för personer som dagligen får i sig för lite mängder av grönsaker och frukt, dricker alkohol eller äter mycket snabbmat. Kroppen är bra på att rensa ur preparat som selen, vitamin A, C och E. Men kom ihåg att inte ta dessa produkter tillsammans med produkter som innehåller multivitamin eller örter för att riskera att dubblera dosen av mineraler.