Du är här: Allt för hälsan  »  Råd och tips  »  Ät fisk för det är värt det

Ät fisk för det är värt det

Råd och tips       
Ät fisk för det är värt det

Vi vet alla att vi bör äta fisk. Varför? Eftersom man säger att fisk är bra för allt. Men vad exakt betyder allt och vad är den berömda Omega-3 för något?

Ett friskare hjärta

Fördelen med fiskkött jämfört med annat animaliskt kött ligger i att fiskkött innefattar omättade fettsyror jämfört med som resten har - mättade. Mättade fetter bidrar till utveckling av högt blodtryck och åderförkalkning, och som ett resultat av detta så kan detta leda till hjärtsvikt och andra kardiovaskulära sjukdomar. Som den mest värdefulla fettsyrorna i fiskfetter anses vara omega-3. Dessa är i huvudsak eikosapentaensyra och dokosahexaensyra. En regelbunden konsumtion av dessa hjälper till att miska LDL-kolesterolet och därmed minska totalkolesterolet. En regelbunden konsumtion förhindrar också ansamlingar av plack i artärerna och förhindrar därmed hypertoni, trombos och ischemiska hjärtsjukdomar.

Förbättrad funktion i hjärnan och minskar risken för depression 

Dessa fettsyror påverkar nervsystemet på ett fördelaktigt sätt - genom att ge näring till hjärnan och förbättrar koncentrationen. Därför bör man vid ökad mental ansträngning (t.ex. under tentatillfällen) är det lämpligt att äta fisk från havet 2-3 gånger i veckan. Omega-3 hjälper också att förebygga depression och minska nervosistet. Denna funktion stödjer också förekomsten av vitamin D i kroppen. När vi får ett dåligt humör kan man också försöka få i sig sötvattenfisk som då ger oss ett stöd av B-vitaminer. 

Vacker hud och bättre syn

Förutom D vitamin ger fet fisk oss också ett intag av vitamin A och E. Om vi lägger till det som diskuterats i omega-3 så kan vi tala om stora positiva effekter som fiskkött ger våra ögon och hud. Dessa vitaminer agerar på ett anti-aging sätt samtidigt som nyttiga fetter ger näring åt hud och våra ögon får ämnen som förhindrar makuladegeneration och nattblindhet. 

Taggar: