Du är här: Allt för hälsan  »  Råd och tips  »  Hur kan man hantera nervositet?

Hur kan man hantera nervositet?

Råd och tips       
Hur kan man hantera nervositet?

Drömmer du om en lugn tillvaro? Numera är detta viktigt för oss samt uppskattat men svårt att uppnå. När allt kommer omkring så är det värt ett försök eftersom stressen inte tar ansvar eller bryr sig om att ta kontroll över våra liv. 

Andas - för det hjälper verkligen

Vi andas automatiskt utan att fokusera på hur vi andas. Vi har inte lärt oss om medveten andning som fyller upp oss med bra energi och en förbättrad livskvalité. I stället är vår andning ytlig, oregelbunden och ger oss inte så mycket djup som vi skulle behöva. Dessutom så händer det i stressade ögonblick att vi håller andan. Detta är en mycket dålig vana eftersom vi då borde göra precis tvärtom, nämligen långsamt och uppmärksamt fylla upp våra lungor med frisk luft. Genom att göra så känner vi efter ett tag ett lugn som tar över vår kropp eftersom spänningen varit så kumulativ i kroppen. Rytmisk andning förbättrar också hjärnans funktion samtidigt som den lugnar hjärtat. 

Använd örter

En infusion av lavendel eller te med citronmeliss är bra att använda om vi har tiden att förbereda dessa då det säkerligen minskar nervositeten. En liten stund i en stol med en kopp te med örter tillsammans med avslappnande musik är verkligen inte slöseri med tid utan en metod för att bromsa ner och ordna upp våra tankar. 

Ut och löp eller ta en promenad

Sport är den bästa metoden att ladda ur känslorna ur kroppen. Oavsett om du har den bäst stressade dagen har varit eller om den ska komma så är det bästa man kan göra att snöra på sig skorna och komma ut från hemmet för att ventilera lungorna. En lång löpning, promenader, cykling är alla bra sätt för detta. - Dessa kan utan kostnad och planering omedelbart vara ett botemedel mot nervositet.

Dina nerver av Stål behöver du stärka upp varje dag

Man kan med tiden bli immun mot stress. Detta är naturligtvis en fråga om verkan och olika faktorer som sträcker sig från näring till relationer. För det första så behöver man äta bättre. En kaffemänniska bör byta ut sitt kaffe mot örter och te, samt dricka mycket vatten och äta mat som är rik på magnesium och B-vitaminer som påverkar hjärnan positivt. Man bör undvika att röka cigaretter eftersom dessa bara tillfälligt minskar stress. Förutom löpning, cykling så bör man använda sig av yoga. Yoga hjälper en att varva ner och kontrollera tankarna samt andningen. Den ökar också den mentala prestationen och är ett smärtstillande medel. Var försiktig med sömnen och försök att gå till sängs och gå upp på morgonen vid ungefär samma tidpunkt för att undvika irritation eller huvudvärk orsakad av för kort eller för lång vila. Avkoppling som massage, ett varmt bad eller hemma spa är också bra.