Du är här: Allt för hälsan  »  Råd och tips  »  Flera sätt hur du får smala axlar

Flera sätt hur du får smala axlar

Råd och tips       
Flera sätt hur du får smala axlar

Armhävningar, hantelträning, göra om din kost? Hur finner vi rätt sätt att effektivt få smala axlar och vilka metoder bör vi pröva? 

Kvinnor som bryr sig om sin kropp fokuserar mestadels att ha smala lår och en platt mage. Dem glömmer ofta sina kroppsdelar högre upp - axlar och bröstmuskulaturen. Det kan göra att kroppen kan se oproportionell ut - en tränad mage och lår medan bröst och axelpartier ser otränade ut. Även om vi redan har smala axlar och bröst så är det värt att träna även dessa kroppsdelar för att få en balans. Tränade muskler och konturer formade av muskler är en fin syn. Vad ger oss den bästa effekten att nå resultat? 

Dåligt tränade axlar är bland det tydligaste man kan se när en människa lyfter på händerna upp i luften. Då huden är täckt av fett så hänger det ner för armarna och bildar så kallade ”fjärilar” eller ”pelikaner”. Kvinnor glömmer ofta av att träna sina armar och axlar utan fokuserar istället träningen kring magen eller rumpan. Man ska komma ihåg att skönheten ligger i proportionerna och inte en viss del av kroppen, därför gäller det att komma ihåg att träna även överdelen av kroppen. Det är en myt att om vi tränar axlar och armar så kommer vi börja få former som en man! En kvinnokropp som tränar formar sig annorlunda mot en mans. Om vi inte tränar axlar och armar så kommer vi snabbt att märka att fett gärna vill sätta sig där som senare kan bli celluliter och blir svårt att få bort.

Vilken typ av träning bör vi utöva?

Att träna på gymmet är ett av de mest effektiva sätten att få bukt med hängande armar och axlar. Där finns bra redskap som hantlar, skivstänger och vikter, som hjälper oss att träna dessa kroppsdelar. Träningen bygger på att vi ska lyfta redskapen för att få musklerna på dessa ställen att arbeta, det bästa sättet är att göra det på ”franska” sättet som bygger på att vi jobbar med armarna ovanför och bakom huvudet när vi lyfter redskapen. Vikterna håller vi på ett sätt som vi skulle greppa en hammare. Man kan genomföra denna träning sittandes, ståendes eller liggandes.

Naturligtvis behöver vi inte gå till gymmet för att på ett effektivt sätt träna våra axlar och armar. Vikter och hantlar går lätt att skaffa sig och ha hemma för att hjälpa oss med träning här hemma. Armhävningar är ett enkelt sätt att träna oavsett styrka då om vi inte orkar hålla upp kroppen på fötterna så finns möjligheten att göra knäarmhävningar (kom ihåg att göra träningen på mjukt underlag då det annars kan smärta i knäna). Armhävningar kan vi också göra när vi lutar oss mot en vägg och har en bra distans mellan fötterna och väggen. En sådan variant hjälper också oss att forma även lår och vader. 

Kosten är lika viktig som träningen

För att vår hud ska vara mer fast och elastisk och för att vi ska få snabbare resultat så bör vi också förändra vår kost. Låt oss begränsa animaliska fetter och byta ut dessa mot vegetabiliska fetter ( kvalitets oljor, nötter och frön). Förutom dessa så är det bra att äta fet havsfisk (lax,sill), dessa fiskar innehåller värdefulla fettsyror som har en anmärkningsvärd effekt på hudens form. Förutom detta så bör vi konsumera produkter som innehåller vitamin C och E samt produkter som innehåller svavel. Ha en god vätskebalans i kroppen. Det bästa sättet är att dricka naturligt mineralvatten och vitt och grönt te utan socker.